Вчитель біології Шаповалова Ю.В.
Впровадження творчої спадщини В.О.Сухомлинського
Тренінг «Деякі аспекти творчого розвитку педагогів»
"Всё годы в памяти стирают,
Но даже смерти вопреки,
Пока живут ученики,
Учителя не умирают..."
В.Юречко
Мета: ознайомити педагогів із особливостями професійної спрямованості вчителя, сприяти самопізнанню власних особливостей професійної спрямованості, продовжити формувати в педагогів навички роботи з гіперактивними дітьми. /metodika/rozrobka_trening_shapovalova.docx
Директор школи Чумак Т.І.
Заняття 2. Тренінг для батьків та дітей
«Працюємо разом»
Мета: допомогти учням правильно організувати та спланувати свою роботу по підготовці до ЗНО,
показати батькам шляхи та засоби допомоги власним дітям в даній діяльності,
розвивати уміння батьків та дітей чути один одного, взаємодіяти заради єдиної мети.
Хід заняття.
І.Вітання.
Кожен учасник представляє сусіда ( батьки-дітей, діти-батьків) за правилом ім’я-родинні взаємини-найцінніша риса характеру.
Продовжує речення « Я тут тому, що …»
ІІ. Правила роботи групи.
Пригадують правила роботи за допомогою гри «Мова жестів». Кожна пара демонструє за допомогою жестів правило, яке їй дісталося за жеребкуванням. Інші відгадують.
ІІІ. Вправа «Дерево головного болю».
На блідих яблуках кожен учасник пише найголовнішу проблему, пов’язану з підготовкою та здачею ЗНО.
Презентують та вішають на Дерево головного болю.
ІV. Відчуття часу.
Під час підготовки та саме проходження ЗНО дуже важливим є правильно та раціонально розрахувати свій час.
Перевіримо ваше відчуття часу.
- За командою всі заплющують очі і відкривають через 1 хвилину (за відчуттям). Ведучий розмовляє, щоб завадити учасникам рахувати про себе.
- «Тест». Кожний учасник отримує 5 завдань, на виконання яких дається 3 хвилини.
- Аналізуються результати. Батьки діляться враженнями: чи важко було організуватися і зібратися? Які поради вони могли б дати дітям?
V. Повідомлення
Правило 6«П» говорить: правильне попереднє планування попереджає погані показники.
Обов’язково щодня тренуватися у виконанні завдань на час. Аналізувати помилки в організації діяльності та їх виправляти.
К.Д.Ушинський розробив для себе спеціальні правила, які виступали в ролі програми його саморозвитку:
- Цілковитий спокій.
- Прямота у словах і вчинках.
- Обдуманість дій.
- Рішучість.
- Не говорити про себе без потреби жодного слова.
- Не гаяти часу несвідомо; робити те, що треба, а не те, що трапиться.
- Витрачати час тільки на необхідне або приємне, а не за пристрастями.
- Кожен вечір добросовісно давати собі звіти у вчинках.
- Ніколи не хизуватись тим, що було, ні тим, що є, ні тим, що буде.
Поради на кожен день «Народ скаже-як зав’яже»:
- Коли став робити, то байдики не бити
- Нинішньої роботи на завтра не відкладай
- Відстанеш годиною – не наздоженеш родиною
- Хто багато зачинає, той мало закінчує
- Була б охота, піде на лад всяка робота
VІ. Вправа «Мої вороги»
Що нам заважає продуктивно готуватися до ЗНО. На повітряних кульках необхідно написати головних «особистих ворогів», тому що «ворога потрібно знати в обличчя», тоді його легше перемогти.
Учасники презентують роботи та вішають їх на дерево головного болю.
Бесіда. Як ви думаєте,чому були обрані повітряні кульки для написання проблем ?
Нехай повітряна кулька , на якій ви писали стане символом того, що при бажанні все можна здолати, а головне всі проблеми подібні до повітряної кульки - великі, різнопланові, інколи «роздуті» штучно, але варто тільки захотіти і від них залишається лише маленька цятечка.
Поради учням . Складіть самостійно список справ, які ви робите протягом дня, розподіліть їх за важливістю у порядку спадання. Потім записують на стікерах три перші справи і прикріплюють на видне місце (пам’ятайте про принцип «З’їсти жабу»: неприємну, але найважливу справу зроби першою-заряд бадьорості на цілий день забезпечений).
Рекомендація психологів. Необхідно підвести групу до висновку, що в житті безліч справ, але не варто витрачати свій час на дрібниці. Краще визначати пріоритети і йти до мети.
Цю вправу корисно поєднувати ще з такою порадою: проставте за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля свого робочого місця і власноруч вносьте до нього позначки про «складання» вивченого матеріалу. Коли не вкладаєтесь у графік, то можете ущільнити повторення деяких тем. Якщо ж виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості; успіху; впевненості у своїх силах.
Презентація відео-файла «Секрет-успіху»
Якщо не вистачить сил або забракне впевненості – завжди на допомогу прийдуть батьки.
VІІ. Вправа «Хочу-буду»
На кольорових листочках учні та діти пишуть, чого вони прагнуть і що для здійснення цього обов’язково зроблять.
Презентують і кріплять на Дерево головного болю.
Ведучий звертає увагу на те, що воно стало набагато яскравішим .
Учасники повинні прийти до думки, що ЗНО «не таке страшне як його малюють» і разом з батьками, вчителями вони можуть все здолати.
Презентація відеофайла «Про страх на шляху до успіху»
VІІ. Вправи на зняття нервового напруження
- Надавити великим пальцем точку посеред долоні. Натискаємо видих, відпускаємо –вдих. На кожній долоні по 5 раз ( для концентрації уваги).
- Стискаємо руку в кулак, великий палець в середині - видих, відпускаємо – вдих(робота серцево-судинної системи).
- Горіх катаємо між долонь (зняття нервового напруження).
- Масаж мізинця.
Поради батькам.
20% енергіє , що надходить з їжею, йде на роботу мозку. Тому в харчуванні повинні бути обов’язково такі продукти : горіхи, курага, риба, яблука. Вживання кофе – не рекомендується.
Правильна організація навчальної діяльності:
45 хвилин заняття, 10-15 – перерва. Сон – 8-9 годин. Відпочинок, прогулянки, зміна видів діяльності - обов’язково.
VІІІ. Сенкан « Моя дитина»( складають батьки) та «Мої батьки»(складають діти)
Складати сенкан можна, використовуючи формулу:
- Тема (іменник)
- Опис (два прикметники)
- Дія (три слова)
- Ставлення (фраза – чотири слова)
- Перефразування сутності ( одне слово)
Наприклад:
ЗНО
Відповідальне, цікаве
Спланувати, діяти, організуватися
Дорогу здолає той, хто йде
Випробування
Діти та батьки обмінюються написаними сенканами. Презентують роботи.
ІX. Вправа «Чарівна павутина»
Кожен учасник намотує на палець нитку із продовжує речення «Сьогодні я для себе зрозумів…» або «Сьогодні я зробив висновки…» і кидає наступному учаснику.
Ведучий звертає увагу на те, що діти, батьки та вчителі тільки працюючи разом можуть досягти успіху у будь-якій справі.
Пам'ятай: перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого, але рано чи пізно вона приходить до того, хто вірить у себе.
Семінар директорів шкіл
«Інноваційна культура загальноосвітнього навчального закладу».
Теоретичний аспект семінару торкався питань основних структур складової інноваційної культури педагога, моделі готовності вчителя до інноваційної діяльності, технології формування готовності педагогічного, учнівського колективів та громадськості до інноваційної діяльності, управлінська компетентність керівника закладу щодо формування готовності педагогів до інноватики в умовах профільної школи.
Формою проведення була відкрита багатоступенева педрада
«Роль упровадження нових педагогічних ідей»,
яка складалася з трьох блоків:
І блок – інформаційний;
ІІ блок – практичні аспекти впровадження педагогічної ідеї (відвідування відкритих уроків);
ІІІ блок – методичний ринг з елементами тренінгу.
В інформаційному блоці була представлена презентація основних положень інноваційної культури ЗНЗ(презентація №1/nova/innovacija.ppt). Пройшла демонстрація відеофайла «Життя не тільки заради дітей та роботи, а разом з дітьми»(миттєвості шкільного життя). Завершальним етапом блоку було інтерв’ю школярів «Людські цінності».
Заключний етап педради – методичний ринг з елементами тренінгу складався з 7 етапів ( Презентація № 2/nova/ped_ideja-2.ppt).
Вступне слово, створення груп робочих груп (Слайд 2,3)
1 етап. Вправа «Дерево головного болю»(кожен директор висвітив проблеми, які є актуальними на сьогодні для його школи).
2 етап. Тест «Щоб зрозуміти іншого, треба зрозуміти себе»(Слайд 4 , додаток 1)
Ключ к тесту
Вибір тварини означає Ваш життєвий шлях
корова – кар’єра,
тигр – честь,
вівця – кохання,
кінь – сім’я,
свиня – гроші.
Описи означають Ваше ставлення до :
собаки – до самого себе,
кішки – до партнера,
щура – до ворога,
кави – до інтиму,
моря – ваше сприйняття власного життя.
Вибір кольору означає ставлення до себе і своїх близьких:
жовтий-той, кого ніколи не забудете,
помаранчевий – найкращий друг,
червоний – кохана людина,
білий – духовний двійник,
зелений – той, хто буде поруч завжди.
3 етап. Інформаційне повідомлення. Педагогічна ідея (Слайд 5) На цьому етапі були представлені результати роботи творчої групи педагогів Нещеретівської ЗОШ «Інтенсифікація навчання за допомогою методики опорних сигналів Шаталова В.Ф.»( Презентація № 3, додаток 2).
4 етап. Вправа «Ваги» (групи визначають слабкі та сильні сторони впровадження педагогічних ідей презентують результати роботи) (слайд 6).
5 етап. Аналіз впровадження педідей в школі (результати моніторингових досліджень).
6 етап. Вправа «Оголошення»( Завдання кожній групі: продовжити речення « Загальноосвітній школі для впровадження нових педідей потрібні педагогічні працівники. Вимоги до кандидатів:…») .
7 етап. Рефлексія «Багаж, шухляда»( Що візьму до уваги, а що залишу у шухляді.)